Zrównoważony rozwój -10 numer „MiniLO&Aniela”

 

W bieżącym numerze próbujemy przybliżyć problematykę zrównoważonego rozwoju – mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno najmłodszy czytelnik, jak i rodzic czy wychowawca. Poprzez artykuły, zagadki i konkursy chcemy nauczyć Was, że nie należy kupować zbędnych produktów, lecz warto wybierać te z recyklingu lub nadające się do recyklingu, segregować odpady, by wykorzystać ponownie zawarte w nich surowce poprzez recykling.

W numerze znajdziesz niespodziankę idealną na wakacyjny wyjazd – dmuchaną piłkę plażową!

Co w numerze?

Dla najmłodszych

  • Co słychać u Państwa Puszczyków? Lekcja przyrody

Opowiadanie dla dzieci

  • Czyj to cień?

Dopasuj cień do odpowiedniego zwierzęcia

  • Królestwo motyli – kolorowanka

Kolorowanka

  • Zgaduj z MiniLO i Anielą

Zgadywanka o odpadach

  • Gry z upcyklingu

Wakacje już blisko! Zapewne spędzacie teraz dużo czasu na świeżym powietrzu. MiniLO i Aniela także – uwielbiają wszelkie podwórkowe zabawy! Zdradzą Wam dziś sekret, jak w łatwy sposób wykonać gry z upcyklingu, które z pewnością urozmaicą Wasz wolny czas. Wykorzystajcie je podczas wakacyjnych wyjazdów, postojów w podróży, letnich pikników i codziennych zabaw.

  • Kto tu tak naśmiecił?

Zabawa na spostrzegawczość

  • EkoŁamigłówki

Anagramy i rebusy

  • Kakao rośnie na drzewach

Gorzka, nadziewana, truskawkowa, z orzechami, bakaliami, mleczna… Czy już wiecie, o czym mowa?

kakao rośnie na drzewach

  • Labirynt

Pomóż MiniLO zrobić zakupy. Przeprowadź go przez labirynt.

  • Co z tym zrobić?

Jak postąpić z zepsutymi lub niepotrzebnymi przedmiotami?

  • Origami – łódka

Tym razem proponujemy coś naprawdę łatwego – papierową łódkę. Z niewielką pomocą rodziców poradzą z nią sobie nawet najmłodsi. Jeśli wykonacie ją z nieco grubszego papieru, będzie można wykorzystać ją do zabawy nad wodą podczas letniego wypoczynku.

  • Ilustrowany EkoSłowniczek

Wyjaśniamy trudne pojęcia dotyczące ekologii.

  • Już jest – nasza pójdźka!

MiniLO i Aniela adoptowali sowę pójdźkę z Warszawskiego ZOO. Było to możliwe w ramach Honorowej Adopcji Zwierząt, która prowadzona jest przez Fundację Panda. Dzięki tej akcji możliwe jest wsparcie utrzymania zwierząt, które na co dzień są jeszcze bardziej dopieszczane. Cieszymy się z powiększenia naszej rodzinki i będziemy informować o losach pójdźki.

Ekoedukacja

  • Ekofabryka – czy to możliwe?

Każdego dnia korzystamy z wielu różnych przedmiotów i urządzeń. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, skąd one pochodzą i jak powstały. Większość z nich została wyprodukowana w jednej z wielu tysięcy fabryk, które działają na całym świecie.

  • Lektury MiniLO i Anieli
  • Czym jest zrównoważony rozwój i jego wpływ na środowisko

Czy być zielonym to znaczy czuć się źle jadąc samochodem, wytarzać się w trawie, wyglądać jak żaba, ogórek albo ufoludek? Nie! Być zielonym to znaczy rysować po dwóch stronach kartki, zapalać światło tylko wtedy, kiedy tego potrzebujemy, oddawać swoje za małe ubrania młodszym kolegom i koleżankom, szukać nowych sposobów oszczędzania energii i wody. Pamiętajcie, żeby przypominać dorosłym, że warto być zielonym!

  • Nasze Konkursy
  • Jak długo żyją rzeczy, jeśli nie są poddane recyklingowi?
  • Czy oszczędzanie się opłaca?

Czym kierujesz się podczas kupowania ubrań, kosmetyków, zabawek bądź produktów spożywczych? Często głównym kryterium wyboru jest cena produktu, a nie jakość, miejsce wykonania, posiadane certyfikaty albo skład. W ten sposób bardzo często nabywamy produkty gorszej jakości i niezbyt trwałe. Czy to się nam opłaca?

czy oszczędzanie się opłaca

  • Odpady czy surowce?

Wytwarzanie produktów oraz opakowań zaczyna się od surowców pierwotnych, pochodzących wprost ze środowiska naturalnego. Są nimi drewno, piasek, ropa naftowa, boksyt i wiele innych materiałów, które wydobywamy z Ziemi, a następnie zamieniamy w papier, szkło, plastik, metal… Większość z tych surowców jest ograniczona ilościowo. Wkrótce ich zapasy się wyczerpią.

  • Czary – mary nie mam pary. Co się dzieje z gatunkami?

Czy wiecie, ile jest gatunków na świecie? Co z tymi, które giną? Jaki jest wpływ gospodarki i cywilizacji na ten proces?

  • Drzewo – kartka – makulatura… Co dalej?

Wiosna i lato to czas, kiedy nawet najwięksi maruderzy nie mają wyboru i muszą docenić uroki otaczającej nas przyrody. To właśnie teraz chętnie wybieramy się do znajdującego się z dala od miejskiego zgiełku lasu. Skupiska leśne to nie tylko wspaniałe miejsca wypoczynku, ale również dom dla wielu zwierząt i naturalna „fabryka” czystego powietrza. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy starali się ocalić wszystkie „zielone ostoje” i zadbali o to, by było ich jak najwięcej. Tylko co my możemy właściwie zrobić, żeby uratować jak najwięcej drzew? Odpowiedź jest prosta – należy zacząć od prawidłowego postępowania z odpadami papierowymi.

  • Metal cenniejszy niż złoto?

Dawniej ten wyjątkowy materiał był cenniejszy od złota. Dziś, jako surowiec wtórny, jeszcze bardziej zyskuje na wartości. O czym mowa? Oczywiście o aluminium.

  • Obcowanie z przyrodą ma być przyjemnością
    Rozmowa z Mają Popielarską

obcowanie z przyrodą może być przyjemnościa rozmowa z mają popielarską

  • Ekopoliglota

Dla wszystkich, którzy lubią się uczyć, kolejna porcja słówek z różnych stron świata.

Klub EkoEdukatora

  • Zrównoważony rozwój w placówkach oświatowych

Czy szkoły i przedszkola funkcjonują zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju? Czy edukują swoich podopiecznych w tym zakresie? Czy warto to robić i co można zyskać? Jak wypadają polskie szkoły na tle placówek zagranicznych? Na te wszystkie pytania odpowiemy wraz z nauczycielami, których placówki podjęły się wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju. Zaprezentujemy również wyniki badań, które zrealizowano w szkołach polskich i brytyjskich.

  • Przedszkole na rzecz zrównoważonego rozwoju

Istoty ludzkie są w centrum zainteresowania w procesie zrównoważonego rozwoju. Mają prawo do zdrowego, twórczego życia w harmonii z przyrodą (…)

  • Scenariusz lekcji

OCHRONA WÓD I RACJONALNE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI WODNYMI
Scenariusz lekcji dla klas I-III szkoły podstawowej

  • „Wstrzymać nauczycieli – poruszyć uczniów”, czyli ciekawa edukacja ekologiczna

Celem nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej jest stworzenie solidnego fundamentu wiedzy przyrodniczej w zakresie czterech nauk przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Jak przekazać tak ogromną wiedzę uczniom na tym etapie edukacji? Jak wpłynąć na postawy uczniów i ich stosunek do przyrody? Jak ciekawie uczyć treści ekologicznych na lekcjach przyrody?

  • Co to jest zrównoważony rozwój?

Artykuł nadesłany na konkurs dla nauczycieli

 

2018-07-17T12:47:14+00:00 15 lipca 2015|